استفاده از پسته مشهد در تولید رنگ روغن

لازم به ذکر است که پسته مشهد (Pistacia vera L.)، از خانواده بادام هندی (Anacardiaceae)، درخت کوچکی است که در ایران، ترکیه، آمریکا، سوریه، ایتالیا، تونس و یونان کشت می شود.

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان است. از مغز پسته میوه پسته ورا (پسته) در سراسر جهان استفاده می شود. پسته در سراسر جهان به عنوان یک میان وعده سالم توزیع و مصرف می شود.

پسته را همچنین می توان به بسیاری از غذاهای خوش طعم مانند پاستا، ماریناد و کراست برای خوراکی های گوشتی، سالسا و سرخ کردنی ها و همچنین تاپینگ برای سالاد، ماست و دیپ اضافه کرد.

همچنین قسمت های مختلف گیاه پسته (Pistacia vera L.) از جمله گل، برگ، دانه و رزین های حاصل از ساقه دارای خواص دارویی مانند فعالیت ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

پسته

تا 7000 سال قبل از میلاد 4. این درخت دانه های پسته (آجیل) تولید می کند که به طور گسترده ای به عنوان غذا مصرف می شود. مغز پسته منبع غنی از ترکیبات فنلی است که به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی بالا شناخته شده است و نه تنها در دانه ها بلکه در پوست نیز موجود است.

در حال حاضر آلرژی به مغز پسته به دلیل ارتباط ذاتی آن با آلرژی به مغز بادام هندی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

پسته گیاهی بیابانی است که سازگاری بالایی با تنش های غیرزیستی دارد و از گونه های متحمل در برابر تنش های خشکی و شوری محسوب می شود و به خاک شور بسیار متحمل می شود.

اگر چه پسته به عنوان یک گونه گلیکوفیت مقاوم به نمک طبقه بندی می شود، اما عملکرد آن در شرایط شوری بالا به طور چشمگیری محدود می شود.

درختان پسته در شرایط مناسب نسبتاً مقاوم هستند و می توانند در دماهای بین 10- درجه سانتی گراد (14 درجه فارنهایت) در زمستان و 48 درجه سانتی گراد (118 درجه فارنهایت) در تابستان دوام بیاورند. آنها به موقعیت آفتابی و خاکی با زهکشی خوب نیاز دارند.