خرمای زاهدی صادراتی موجب خفگی نوزاد سه ماهه شد

خرما که روی درختان خرما می روید که به آن «ققنوس» می گویند از زمان های قدیم شناخته شده بوده و هزاران سال است که یکی از اصلی ترین انواع غذا در آفریقا و خاورمیانه به شمار می رود.

بر اساس یک روایت، نخل خرمای زاهدی صادراتی برای اولین بار در کشورهای حاشیه خلیج فارس ظاهر شد و شواهد باستان شناسی نشان می دهد که خرما در شرق شبه جزیره عربستان به مدت 6 هزار سال قبل از میلاد کشت می شده است.

برای ساکنان شرق باستان، به دلیل در دسترس بودن، طعم و خواص مفید، با ارزش ترین میوه بود. اعتقاد بر این بود که خرما حاوی تمام مواد لازم برای یک فرد است، بنابراین آنها را به سفرهای طولانی می بردند.

میوه ها بر روی دیوارهای معابد بابل و آشور به تصویر کشیده می شد و در مصر باستان از آنها شراب درست می کردند و این روند را بر روی دیوار مقبره ها جاودانه می کردند. خرما همچنین بارها در کتاب مقدس و قرآن ذکر شده است.

در اوایل قرون وسطی، میوه های درخت خرما در جنوب و جنوب شرقی آسیا، شمال آفریقا، اسپانیا و ایتالیا دیده می شد. سپس در سال 1796 کاشفان اسپانیایی آنها را به کالیفرنیا آوردند.

خرما

از زمان های قدیم خواص مفید خرما شناخته شده است. اعتقاد بر این بود که آنها نه تنها کاملاً اشباع می شوند و قدرت می بخشند، بلکه بر قدرت مردانه تأثیر می گذارند و همچنین امید به زندگی را افزایش می دهند.

این میوه ها سرشار از مس، آهن، منیزیم، روی، منگنز، پتاسیم، کلسیم و ویتامین های A، C، B1، B2، B6 هستند. آنها حاوی 23 نوع اسید آمینه هستند که در بیشتر میوه ها وجود ندارند.

آنها دارای محتوای کالری نسبتاً بالایی هستند – 274 کیلو کالری در هر 100 گرم خرما. با وجود مقدار زیادی کربوهیدرات، می توان آنها را به عنوان جایگزینی برای شیرینی ها در رژیم غذایی گنجاند.

ورونیکا خووانسکایا، متخصص تغذیه به ریانووستی گفت: خرما حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان است که می تواند از ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان، بیماری آلزایمر (کاهش التهاب و جلوگیری از تشکیل پلاک در مغز) و دیابت کمک کند. شواهدی وجود دارد که خرما به سلامت استخوان ها کمک می کند و به کنترل سطح قند خون کمک می کند، اما این اثرات به خوبی شناخته نشده است.

میوه ها به مبارزه با عفونت های ویروسی و همچنین تسکین سرفه و رفع خلط کمک می کنند. آنها یک اثر تقویت کننده کلی دارند، قادر به تن دادن و قدرت دادن هستند. خرما برای کم خونی، فشار خون، برای فعالیت مغز مفید است، برای قلب، کلیه ها و کبد اثر مفیدی دارد.