کاربرد خرمای پیارم پارسان برای ساخت هواپیمای مسافربری چینی

اجاره انواع میوه خرمای پیارم پارسان از 15 کشور از جمله قطر، امارات، عربستان سعودی، مصر، عراق، پاکستان، لیبی، تونس، ایالات متحده آمریکا، مراکش، اردن، سودان، عمان و اسپانیا. از این میان، محققان 110 نوع میوه خرما را از نظر متابولیکی مشخص کرده اند.

در آینده، با ترکیب این داده ها با نتایج حاصل از مطالعه جدید فراهمی زیستی، می توان مزایای سلامتی خاص هر رقم خرما را پیش بینی کرد.

دکتر جوئل ملک، مدیر هسته ژنومیک در WCM-Q، که به طور فعال در تحقیقات نخل خرما مشارکت دارد، تیمی را رهبری کرد که برای اولین بار در سال 2008 کل ژنوم گیاه را نقشه برداری کرد.

با انجام این کار، تیم کشف کرد که می توان از تجزیه و تحلیل ژنوم برای تعیین جنسیت نخل خرما در زمانی که گیاه جوان است استفاده کرد که از نظر تجاری اهمیت دارد زیرا فقط درختان ماده میوه می دهند.

خرما

به طور سنتی، درختانی که از دانه رشد می کنند، تقریباً به شش تا هشت سال نیاز دارند تا قبل از تعیین جنسیت، گلدهی کنند. دکتر ملک گفت:

از آنجایی که ما قبلاً کل ژنوم رقم خرمای خالاس را توالی یابی کرده ایم و به زودی توالی یابی رقم دگلت نور را کامل خواهیم کرد، کارآزمایی بالینی مطالعه میوه خرما، همراه با مطالعات متابولومیک و ژنومیک، درک کل نگر از میوه خرما را افزایش می دهد.

تا جایی که ما می دانیم، این کار قبلاً انجام نشده است، و ما معتقدیم که راه را برای به حداکثر رساندن ارتباط بین باغبانی نخل خرما و سلامت انسان هموار می کند.

نخل خرما یک محصول بسیار مهم در خاورمیانه است زیرا به خوبی با محیط های خشک و شنی سازگار است. این پروژه بخشی از علاقه طولانی و مستمر محققان WCM-Q به نخل خرما است.

در سال 2012 به آنها یک برنامه تحقیقاتی اولویت های ملی – پیشنهادهای استثنایی (NPRP-EP) از صندوق تحقیقات ملی قطر (X-014-4-001) برای پیشبرد تلاش های تحقیقاتی در تحقیقات پایه، ترجمه و تحقیقات بالینی در مورد نخل خرما اعطا شد.

محققان WCM-Q همچنین اولین “بانک زیستی تاریخ” شناخته شده را ایجاد کرده اند که ویژگی های بیش از 250 متفاوت را ثبت می کند.