گل محمدی خشک کیلویی برای درمان بیماران سرطانی کاربرد فراوانی دارد

پنج شهرستان عمده تولید گل محمدی خشک کیلویی دمشق که حدود 80 درصد از تولید استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده اند شامل مشهد (55.3 درصد)، تربت حیدریه (13.1 درصد)، زاوه (4.7 درصد)، کلات (3.6 درصد) است.

سه کانال برای زنجیره ارزش Damask Rose ترسیم شده است. کانال یک از 6 حلقه تشکیل شده است: تامین کننده، سازنده، پردازنده در مقیاس کوچک، واسطه، خرده فروش، مصرف کننده. کانال دو شامل 6 حلقه است.

تامین کننده، سازنده، واسطه، پردازنده در مقیاس کوچک، خرده فروش، مصرف کننده، و کانال سه شامل 5 حلقه است: تامین کننده، سازنده، پردازشگر در مقیاس بزرگ، صادر کننده (یا خرده فروش)، مصرف کننده (داخلی و خارجی).

در زنجیره مورد نظر یک مدل مناسب برای گل رز داماسک ارائه شده است. تفاوت این مدل در حمل و نقل و بسته بندی و سایر نهاده های قابل جابجایی است که توسط پردازنده به کمک “کشاورزی قراردادی” پشتیبانی می شود و در اختیار تولید کننده یا کشاورز قرار می گیرد.

در واقع پردازنده به عنوان پشتیبان محلی برای زنجیره ارزش داماسک رز عمل می کند و این اقدام باعث می شود تا استانداردهای لازم توسط پردازنده برای تولید محصول مورد نظر که با ورودی هایی که مسئولیت تهیه آنها را برعهده داشته است، افزایش دهد.

بر تخصصی بودن بازار پردازنده های داماسک رز در زنجیره ارزش مطلوب تاکید شده است. به عبارت دیگر، نیاز به ایجاد پردازنده های جدید (یا تنوع در نوع پردازش) برای متمایز کردن بازار پردازنده های مقیاس بزرگ وجود دارد.

این پردازنده های جداگانه برای دستیابی به بازار هدف صادراتی هستند. راهبردها بر اساس تحلیل SWOT انتخاب شدند.
اگر بخش‌هایی از زنجیره ارزش که بیشترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کنند توسط شرکت‌های بزرگ‌تر و بزرگ‌تر تولید شوند، به سمت تولید بهتر حرکت خواهیم کرد.

نکته مهم این بحث، یافته های این مطالعه است و مدل پیشنهادی مبتنی بر زنجیره ارزش به شناسایی توزیع ارزش افزوده در مراحل مختلف زنجیره و همچنین افزایش تمرکز بر بخش های سودآور زنجیره ارزش کمک می کند.

همچنین منابع و نیروی انسانی کارآمد را در حوزه های دارای ارزش افزوده بیشتر متمرکز کنید. حلقه های مفقود در زنجیره ارزش گل محمدی دامسک عبارتند از: 1) تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، 2) تولید اسانس با برند خاص، 3) ایجاد بنگاه های تبدیلی در چهار شهرستان زاوه، کلات، خواف و گناباد، 4) ایجاد گلخانه.

کارگاهی، و 5) استفاده از کشاورزی متعارف. با قرار دادن این حلقه ها در محل مناسب می توان ارزش افزوده خلاقانه را افزایش داد. شش راهکار برای پوشش حلقه های گمشده فوق عبارتند از: 1) توسعه فرآوری گل رز دمشقی، 2) تجاری سازی تولید گلاب دمشقی، 3) تنوع بخشی به محصولات فرآوری شده، 4) جذب بازارهای صادراتی جدید، 5) توسعه تحقیقات مرتبط با تولید، و 6) اجرای “کشاورزی قراردادی”.